ישנם מצבים שבהם לאחר שאדם הולך לעולמו, נדרש ניהול של העיזבון ע"י גורם מקצועי חיצוני. מי שממנה את מנהל העיזבון הוא הרשם לענייני ירושה או לחילופין בית משפט, על בסיס בקשה של יורשים או נושים. גם לאפוטרופוס הכללי סמכות לבקש מינוי מנהל לעיזבון. ניהול עיזבון הוא שירות שמחייב הן בקיאות מקצועית והן יושרה ללא פשרות, ולכן חשוב לבחור נכון את עורך הדין שימלא את התפקיד הרגיש. לעו"ד יוסי ברקוביץ' ניסיון רב בניהול עזבונות מכל הסוגים.
מה כולל ניהול עיזבון?
* ביצוע פעולות שונות בנכסי המוריש עוד בטרם קבלת צו קיום צוואה או צו ירושה – לרבות משיכת כספים מחשבונות הבנק, פידיון תוכניות חיסכון, גביית חובות מגורמים שונים שנותרו חייבים כסף לאדם שהלך לעולמו, ועוד.
* פתרון סכסוכים בין יורשים – מצב נוסף שבו ניהול העיזבון הוא שירות חיוני במיוחד הוא כשיש חילוקי דעות בין יורשים ואפילו סכסוכים קשים. במצב כזה איש המקצוע שממונה לתפקיד מנהל העיזבון פועל על-מנת למצוא פשרה הוגנת, תוך קשב מלא לכל הצדדים.
* סילוק חובות – כשהמנוח או המנוחה הותירו חובות, מנהל העיזבון מתנהל מול הנושים על-מנת לפרוע את אותם חובות מתוך העיזבון. כדאי לציין בהקשר זה כי על-פי חוק, גם כתובה עשויה להיחשב כחוב (כלפי האישה, כמובן), וזאת כל עוד מצוין בה סכום סביר.
* טיפול בפן הבירוקרטי של הצוואה / הירושה – ובפרט הגשת בקשה למתן צו קיום צוואה או למתן צו ירושה.
מנהל עיזבון קבוע או זמני?
מנהל עיזבון זמני מתמנה כשנוצר צורך לבצע פעולות ספציפיות ובהן השכרתו של נכס, שמירה על כספים, ניהול הליך משפטי ועוד. צו המינוי עשוי לציין פרק זמן ספציפי, ואם לא מצוינת התקופה המינוי יהיה תקף ל-6 חודשים. מנהל קבוע מתמנה לרוב כשאחד הזוכים הינו קטין או כשיש אינטרס ציבורי מהותי לכך. ברירת המחדל היא מינוי לשנתיים. בכל מקרה ניהול עיזבון הוא שירות שניתן ע"י עו"ד יוסי ברקוביץ' בזמינות גבוהה, במקצועיות ובמסירות, על בסיס ניסיון רחב היקף.