מערכי שיעור חינוך
קרדיט https://ehudshamir.co.il

כיום מאגרי המידע הם בלתי נדלים ובעצם אפשר לומר שניתן לבנות מערך שיעור בכל תחום ועל כל עניין כנושא אקטואלי או כתחום העשרה. אך מה לגבי מערכי שיעור חינוך שהם הליבה של הלימוד שיש להקנות לתלמידים. ולמה הכוונה במערכי שיעור חינוך? נעמיק טיפה ונראה שהדגש היא במילה חינוך וכשנשים לרגע את הפוקוס על החינוך, נגלה שהחינוך כערך בפני עצמו הוא כלי להקנות לאדם ערכים, ידע, מיומנות, בדרך שתשפיע על אופן מחשבתו והתנהגותו של האדם. נושאי החינוך עצמם הם רבים ומגוונים בכל תחום אפשרי הסובב את חיינו.

מערכי שיעור חינוך

חינוך הוא תורה בפני עצמה וכפי היא מכונה בלעז פדגוגיה – תורת החינוך. מטרתה לחקור את כל הדרכים והשיטות להקניית כלים נכונים וראויים לחינוך אותו נרצה להנחיל לבני הדור הצעיר. החינוך נתפס בעיני הסביבה כמידע חשוב אותו מעביר הדור הבוגר אל הדור הצעיר מכאן יוצא שמי שיכול לחנך את הדור הצעיר הם הורים, מורים, אנשי דת, מנהיגים, אף שבימינו אלה יותר הידוענים מתחום התרבות והבידור וכל מי שיש לו יכולת השפעה על הדור הצעיר. עיקר החינוך לילדים ולבני הנוער מוקנה בבתי הספר, שבין השאר מלמד את בני הדור הצעיר ללמוד ולפתח מיומנויות חשיבה. מערכי שיעור חינוך אמורים להכיל בתוכם נושאים שעל סדר היום, אירועים חשובים ועוד.

היכן ניתן למצוא מערכי שיעור חינוך?

כפי שנכתב בתחילת המאמר מאגרי המידע שטופים בכמויות מידע עצומים למערכי שיעור בכלל ומערכי שיעור חינוך בפרט. אך השאלה המתבקשת היא האם המידע שנתקלים בו הוא מידע אמין, האם מבנה מערך השיעור בנוי בצורה שאכן תעביר את נושאי לימוד החינוך בצורה הנכונה שתעביר את המסר? להבין מהי המטרה החינוכית אותה רוצים להעביר והאם היא תואמת את ערכי החינוך שיעזרו בסופו של דבר לתלמיד לגלות את כישרונותיו ולהתברג במקום הנכון בו יוכל להועיל ולסייע לחברה, יחד עם הגשמה עצמית ולימוד הנחלת התרבות והמורשת. לשם כך יש להשתמש במתודה  מובנת שתוכל להתוות את דרך הפעולה באמצעות:

  • חינוך לערכים הומניים על ידי חיזוק הערכים.
  • לימוד הערכים החינוכיים באמצעי המחשה לנושא בו קיימת דילמה בכדי להעלות את הערך החינוכי המצוי בו.
  • לעודד את השיח שיגיע למחוזות נוספים שיעניינו ויגעו בכל אחד מתלמידי הכיתה ובאמצעותם נוכל ללמוד על עולמם הפנימי ומה שמעסיק כל אחד ואחת מהם ולעודד את המקום למתן שאלות ערכיות.
  • המחנך שלמד טוב את החומר יהיה שותף גם הוא לשיח באופן שווה.

על מנת ללמוד טוב יותר ולעומק את חשיבותם של מערכי שיעור בכלל ובתחום החינוך בפרט נדרש גם בזה לגשת וללמוד מן המומחה אהוד שמיר מהאתגר – החינוך לערכים. אהוד איש חינוך ותיק ששימש שנים רבות כמורה ומחנך בבתי ספר תיכוניים למד את התהליכים החינוכיים שעברו על חניכיו ולמד אותם מקרוב וכעת מעביר את כל הידע הרב שצבר לעזור למחנכים ולמורים איך להעביר נכון לתלמידים את הערכים חינוכיים בדרך חווייתית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here