credit: canva.com

המשפט הפלילי הוא מורכב מאוד בשל העובדה שהתובעת במקרים אלה היא המדינה (כשהגוף התובע יכול להיות התביעה המשטרתית או פרקליטות המדינה- תלוי בחומרת העבירה) וגם כי העונש על עבירות פליליות יכול להיות גם מאסר. אם במשפט האזרחי לסוגיו אדם או גוף תובעים אדם או גוף אחרים, המשפט הפלילי מתחיל בתלונה במשטרה. להליך פלילי ישנה משמעות מהרגע הראשון, כבר בכך שנפתח תיק במשטרה. לכן, כאשר נעצרים בחשד לעבירה פלילית או מקבלים זימון לחקירה במשטרה חשוב לפנות לעורך דין פלילי מנוסה שליווה וייצג בעבר חשודים/נאשמים בסוג עבירה דומה.

חשיבות הפניה לעורך הדין כבר מהרגע הראשון

לפניה לעורך הדין כבר בתחילת התהליך יש חשיבות רבה. לא מעט אנשים בוחרים להמתין עם הפניה לעורך דין, במיוחד כאשר הם בטוחים שלא ביצעו את העבירה המיוחסת להם. כבר כאשר אדם נעצר או מזומן לחקירה בתור חשוד הוא מקבל את האזהרה שכל דבר שיגיד עלול לשמש כנגדו בהמשך. לכן, חקירה של אדם החשוד בביצוע עבירה נקראת חקירה באזהרה. ההתייעצות עם עורך דין לפני ההגעה לחקירה יכולה לשנות את פני הדברים. מסירת מידע עודף יכולה לשמש את החוקרים בהמשך והדבר יכול לבוא לרעת החשוד. פעמים רבות החשוד אומר דבר כדרך אגב והחוקרים משתמשים בו להוכחת טענתם. דגשים למסירת מידע ובכלל דרך התנהגות בחקירה שייתן עורך הדין יכולים לשנות את תוצאות החקירה.

תפקידו של עורך הדין בהליך שימוע

אמנם מומלץ מאוד לפנות לעורך הדין מיד כשאדם נחשד בביצוע עבירה ועדיף לא להמתין, אך גם אם חשוד עבר את החקירה ללא ליווי של עורך דין והוחלט על הגשת כתב אישום, עורך הדין יכול עדיין לסייע עוד לפני שדברים מגיעים אל בית המשפט, בעיקר כאשר מדובר עבירות מסוג פשע. אז זכותו של החשוד לעבור גם שימוע. אם למשל הוא עומד להיות נאשם בביצוע עבירות מחשב חמורות, סייבר או אחרות הנחשבות עבירות בדרגת פשע, בשימוע הוא יוכל לנמק מדוע הגשת כתב אישום איננה מוצדקת. זו ההזדמנות להוכיח שהדברים לא קרו כפי שהוצג בכתב החשדות או בטיוטת כתב האישום, כך שאפשר להטיל בדברים ספק. בשימוע בו פעל עורך הדין בצורה הטובה והמקצועית ביותר יכול החשוד לצאת כשהתיק סגור ומבוטל לחלוטין או להגשת כתב אישום כאשר סעיפי אישום מסוימים מבוטלים או מרוככים כך שהפן העונשי יהיה רך וקל יותר.

עו"ד מעיין חיימוביץ היא עורכת דין פלילית ותיקה המלווה את לקוחותיה לאורך כל התהליך החל מרגע המעצר או הזימון לחקירה ועד לייצוג בבית המשפט.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here